la Repubblica (diari)

De la Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure.
Saltar a la navegació Saltar a la cerca
la República
Logotip
Estat Itàlia Itàlia
Llengua Italià
Periodicitat diàriament
Tipus premsa nacional
Format Berlín amb 6 columnes
Fundador Eugenio Scalfari
Fundació 14 de gener de 1976
Insercions i fitxers adjunts
Lloc Via Cristoforo Colombo, 90 - Roma
editor Grup Editorial GEDI
Circulació 241 115 [2] (desembre de 2019)
Circulació de paper 149 201 [2] (desembre de 2019)
Difusió digital 47 707 [2] (desembre de 2019)
Director Maurizio Molinari
Subdirector Dario Cresto-Dina, Carlo Bonini, Gianluca Di Feo, Angelo Rinaldi [3] i Stefania Aloia [4]
ISSN 0390-1076 ( WC · ACNP )
Distribució
paper
Edició en paper còpia única /
subscripció
multimèdia
Edició digital per subscripció
canal de televisió http://video.repubblica.it/
Tablet PC per subscripció
Smartphone http://m.repubblica.it/
Lloc web www.repubblica.it i newspaper.repubblica.it

la Repubblica és un diari italià amb seu a Roma , pertanyent a GEDI Gruppo Editoriale, que forma part del grup Exor .

És el segon diari a Itàlia per tiratge total (imprès més digital) [2] i per quantitat de lectors, després del Corriere della Sera [5] .

Història

Fundació

El diari neix per iniciativa d' Eugenio Scalfari , antic editor del setmanari L'Espresso [6] . El nom es tria en homenatge al petit diari portuguès que el 1974 va donar veu a la " revolució dels clavells ". Scalfari convoca amb ell alguns companys de confiança: Gianni Rocca , redactor en cap central, després director administratiu d’ Amedeo Massari , Giorgio Bocca , Sandro Viola , Mario Pirani , Rosellina Balbi , Miriam Mafai , Barbara Spinelli , Natalia Aspesi , Corrado Augias , Enzo Golino , Edgardo Bartoli , Fausto De Luca , Paolo Filo della Torre , Enzo Forcella , Orazio Gavioli , Giuseppe Turani [7] . Andrea Barbato també se suposava que formava part del grup inicial amb el paper de subdirector, però el periodista se’n va la vigília del primer número, havent estat cridat per gestionar el TG2 posterior a la reforma . Les caricatures satíriques estan confiades al llapis de Giorgio Forattini . La redacció només ocupa quatre habitacions, a la via Po 12 de Roma , que també alberga l’ Espresso .

Des del principi fins a l'afirmació (1976-1986)

El nou diari d’Eugenio Scalfari opta per situar-se a la zona de l’esquerra laica i reformista . A la seva esquerra, els diaris més llegits a Itàlia a mitjan anys setanta són Unità i Paese Sera [8] . Inicialment, la República no pretén xocar frontalment amb ells, sinó diferenciar-se. De fet, vol ser vist com un "segon diari": un diari en profunditat, per a un públic que ja ha llegit els fets del dia en altres llocs.

la Repubblica s’estrena als quioscos el dimecres 14 de gener de 1976. Es presenta al públic amb un format berlinès , més petit que els adoptats habitualment en aquells moments per altres diaris nacionals: sis columnes en lloc de les nou tradicionals; consta de 20 pàgines i es publica de dimarts a diumenge. En lloc de la tercera pàgina tradicional, la cultura se situa al centre.

Quan va néixer el diari, el disseny de la pàgina encara no estava completament definit; després de nombrosos assentaments, la reixa arriba a un paràmetre estàndard. La pàgina, que inicialment només contenia textos i títols, va començar a animar-se amb la incorporació d’il·lustracions, fotografies i dibuixos. El dissenyador gràfic, Franco Bevilacqua, inventa els blocs prefigurats: l'article de la República està format per text i fotografies juntes [9] .

Durant els dos primers anys de vida, el diari crea el seu propi públic, basculant entre l'esquerraextraparlamentària i l'esquerra reformista [10] . Scalfari capta la novetat que representa el moviment juvenil a les universitats ; la República el compromet i el segueix de prop. La fortalesa del diari són els comentaris, sempre incisius i alineats: fins i tot les notícies tenen una tendència política. Giampaolo Pansa , procedent del Corriere della Sera , s’uneix a les files de col·laboradors en el paper d’ enviat especial a Milà. La seu de Repubblica ocupa una planta d’un edifici de la Piazza Indipendenza propietat de la família Amodei, editora del Corriere dello Sport - Stadio , que té la seu central i la redacció al mateix edifici.

la República i el segrest d’Aldo Moro
Aldo Moro3.jpg

El 16 de març de 1978, el president del DC , Aldo Moro, és segrestat per les Brigades Vermelles . Després d’un mes de presó, el 19 d’abril les brigades fotografien a l’ estatista amb un exemplar d’un diari, com a prova que el líder demòcrata-cristià encara és viu [11] ; el diari en qüestió és precisament la República , la marca encara immadura de la qual rep inesperadament notorietat immediata [12] .

El 1978 és l'any del punt d'inflexió. Al principi, la venda mitjana era de 114.000 exemplars. Al març, Itàlia es va sorprendre amb el segrest d’ Aldo Moro , president dels demòcrates cristians , per part de les Brigades Vermelles : durant els cinquanta-cinc dies del segrest , el diari Scalfari va recolzar incondicionalment la línia de fermesa contra les peticions de les Brigades Vermelles , mentre seguia acuradament, critica clarament l’ elecció «tractativista» de PSI de Bettino Craxi [10] . La línia d’oposició al secretari socialista, que serà el fil conductor del diari durant els propers deu anys, ja s’ha dibuixat. El mateix any apareix la inserció Satyricon : és la primera inserció d’un diari italià dedicada íntegrament a la sàtira [13] . A finals de 1978, la República va arribar als 140.000 exemplars.

El 1979, amb una difusió mitjana de 180.000 exemplars, el diari va assolir un pressupost equilibrat . La foliació augmenta de 20 pàgines a 24. El diari decideix, per primera vegada, cobrir esdeveniments esportius ; Gianni Brera és cridat a dirigir la redacció especial. Entre el 1979 i el 1980 apareix la columna de dibuix Tutti da Fulvia Sabato sera , de Pericoli i Pirella. També el 1980, el terrorisme va colpejar de prop la República : el 7 de maig, el reporter Guido Passalacqua va ser posat a les cames pel mateix grup que va matar Walter Tobagi el 28.

El 1981, un escàndol arrasa el diari nacional més venut, Corriere della Sera, que resulta ser controlat eficaçment , tant econòmicament com editorialment, des de la loggia P2 . Això permet a la República augmentar el nombre de lectors i arrabassar algunes firmes de prestigi al diari de la competència, incloses les d’ Enzo Biagi i Alberto Ronchey . Scalfari veu l’oportunitat d’apropar el seu diari i llança noves iniciatives per ampliar la seva zona de captació; entre d’altres, porta la foliació a 40 pàgines, per donar més espai a les diverses notícies, espectacles i esports. La seva publicació es converteix en un "diari òmnibus", és a dir, un diari per a tot tipus de lectors.

Pel que fa a la línia política, el diari continua donant suport a l’esquerra reformista; En canvi, els termes de l’enfrontament amb els partits governants canvien: d’una banda, es manté l’oposició a Craxi, mentre que hi ha una major obertura cap a Ciriaco De Mita , el principal exponent de l’esquerra demòcrata cristiana [14] . Els resultats no es van fer esperar: el 1985 la República va vendre una mitjana de 372 940 exemplars, uns 150.000 més que la mitjana de 1981 [14] . El diari de Scalfari supera La Stampa, convertint-se així en el segon diari italià.

Els deu anys de la República
Giorgio Bocca, Sandro Viola i Bernardo Valli, la República, 1986.jpg

Giorgio Bocca , Sandro Viola i Bernardo Valli , tres signatures històriques de la República , a la festa del desè aniversari del diari romà.


El 1986 la República celebra els seus primers deu anys. Per celebrar l'aniversari, es publica l'obra Deu anys 1976/1985 : 10 números en paper brillant, un per any, amb la reproducció de molts articles originals. El llançament de la iniciativa editorial es fa amb un espot publicitari que té molt d’èxit: al principi veiem un jove universitari que compra el diari en un quiosc. El mateix jove, deu anys després, es va convertir en home. Té el mateix diari a les mans, però mentrestant ha fet carrera i s’ha convertit en el gerent d’una gran empresa.

El 1986, data del seu desè aniversari, el diari romà va decidir llançar un setmanari financer , una columna vertebral que surt com a suplement tots els dilluns: Affari & Finanza , dirigida per Giuseppe Turani . El Courier cada cop és més a prop; finalment, el desembre de 1986, la Repubblica va aconseguir per primera vegada superar el diari milanès: 515.000 exemplars contra els 487.000 del competidor [15] .

La cursa amb el Corriere della Sera

El gener de 1987 el diari va llançar un joc de premis: es diu Portfolio i bàsicament és una loteria basada en la Borsa . Per tant, es recomana als lectors que comprin el diari cada dia per comprovar els valors de les existències. El joc resulta ser molt més rendible que els suplements (que augmenten les vendes només durant un o dos dies a la setmana): el diari romà guanya gairebé 200.000 exemplars en tres mesos, aconseguint una mitjana de vendes de gairebé 700.000 [16] . la República consolida la seva posició com a primer diari a Itàlia.

El Corriere della Sera no s’atura i respon cop per cop, oferint un rotogravat en homenatge a dissabte ( Sette ). La rèplica de la República és divendres , el primer número del qual surt el 16 d’octubre, el mateix dia que ja ofereix Affari & Finanza . Fins i tot el 1988 la República continua sent fermament el primer diari italià, amb una venda mitjana de 730.000 exemplars, dos-cents mil més que la parada Courier fins a 520.000. [17] El cap de Via Solferino va reprendre el registre el 1989 amb Replay, un un altre joc de premis.

Amb la dècada de 1990, noves iniciatives editorials enriqueixen l’oferta informativa del diari Scalfari, que inaugura el número de dilluns adquirint la marca Lunedì di Repubblica , una revista satírica, el primer diari veritable / fals publicat per Vincenzo Sparagna , per 50 milions de lires. de Frigidaire [18] . El llançament es va produir el 10 de gener de 1994: en aquest període, el diari tenia una tirada mitjana de 660.000 exemplars. 1995, a més de ser l’any de la introducció de les dues Musica! rock & other i Health , també és el de la revolució gràfica: s’introdueix el color per a la primera pàgina i els anuncis .

L’editor Carlo Caracciolo , un dels fundadors de la revista, juntament amb Enzo Biagi , periodista de la República durant la major part dels anys vuitanta.

El 2 d'octubre de 1994, durant la fase de transició de MSI a AN (que va començar el gener d'aquell any i va acabar amb el canvi de Fiuggi el gener de 1995), el director Eugenio Scalfari va publicar un article de fons titulat Lo clearance of the right . Scalfari sempre desplega el seu diari en posicions antitètiques a les de Silvio Berlusconi , un magnat mediàtic que va entrar a la política el mateix 94; el diari critica especialment el seu conflicte d’interessos com a empresari i polític.

La direcció d'Ezio Mauro

L’abril de 1996, després de les eleccions polítiques, la direcció del diari va canviar de mans: després de vint anys Eugenio Scalfari va deixar el timó a Ezio Mauro (que va signar la República a partir del 6 de maig), mentre continuava mantenint-se present a les pàgines del diari com un columnista . El diari manté una línia pròxima a l'alineació política del centreesquerra , encara que no estalviï les crítiques als seus representants polítics i als partits que el formen (pel que fa tant a la " qüestió moral " com a la fragmentació de les forces polítiques ). Sota la direcció de Mauro, el diari es va traslladar a la nova seu de la via Cristoforo Colombo, a EUR . Entre les primeres novetats editorials hi ha la publicació setmanal femenina D - La República de les dones (21 de maig). També al maig, el diari va tenir un accident periodístic: el 30 de maig de 1996 es va anunciar i comentar la victòria de Shimon Peres a les eleccions israelianes, quan el recompte encara no estava acabat; al final, Benjamin Netanyahu serà el guanyador [19] .

El 1996 és un any electoral. El 5 d'abril s'obre la versió experimental del diari al web [20] [21] , amb motiu de les consultes polítiques del 21 d'abril. El lloc té entre 16 i 17.000 visites al dia. La nit electoral, més de 500.000 persones intenten connectar-se (quan hi havia entre 3 i 4 milions d’ usuaris d’ Internet a Itàlia [ es necessita una cita ] ). A l’agost s’inicia la creació de l’edició definitiva en línia . [22] El 14 de gener de 1997 es va llançar el lloc web del diari (repubblica.it), que s'establirà com el principal lloc de notícies italià amb més de 10 milions i 600.000 usuaris únics [23] : actualment, el lloc conté tots els articles a partir de 1984. [24] També el 1997 va néixer l' edició en paper local de Palerm , seguida tres anys més tard per la de Bari .

Ezio Mauro , director de la República del 1996 al gener del 2016.

El 2004, mitjançant un procés gradual, el diari insereix color a cada pàgina [25] . La decisió mou tot el mercat dels diaris italians, impulsant la competència a adoptar contramòbils; en resum, els altres diaris importants també passen al color. L’edició dominical s’enriqueix amb una àmplia secció cultural ( La Domenica di Repubblica , del 28 de novembre de 2004). El setembre del 2005 es va llançar el suplement mensual XL (dedicat al públic jove); Velvet va néixer el desembre del 2006 (adreçat a aquells que segueixen la moda).

El 2007 es va produir un fet inusual a la vida del diari: la redacció va proclamar una vaga. Insatisfets amb les condicions contractuals i les relacions amb l'editor, els periodistes bloquegen la sortida del diari durant set dies. La República no pot informar als seus lectors del Congrés de Demòcrates d’ Esquerra que aprova la fundació del Partit Demòcrata (19-21 d’abril de 2007). [26]

El 19 de setembre de 2007, el diari va ser profundament renovat, pel que fa a gràfics i maquetació. De fet, Repubblica es divideix en dos diaris: un dedicat a les notícies i un altre (anomenat R2 ) que conté informació, investigacions i informes sobre els principals temes d’actualitat. El diari, que sempre ha estat un gran crític amb Berlusconi, el líder del camp de centre-dreta , accentua la seva aversió el 2008, any de la derrota electoral del centreesquerra per part de la coalició contrària.

A partir d’abril de 2008, el lloc en línia s’enriqueix amb un nou motor de cerca , mitjançant el qual és possible cercar i consultar els articles en paper publicats a partir del 1984. [27] Els articles publicats en línia també estan disponibles i es poden consultar gratuïtament. [28] Per a les publicacions també presents al diari, es requereix un pagament abans que es facin públiques (normalment els dies immediatament posteriors a la publicació de l'article). [29]

Stand de la «Repubblica» a Roma (2009)

A la primavera del 2009, la República acull una carta oberta de Veronica Lario al seu marit Silvio Berlusconi. A la carta, Lario acusava l'aleshores primer ministre italià de sortir amb noies menors d'edat. Per al diari és una primícia sensacional, seguida d’una campanya, que va durar tota la primavera, sobre els coneguts secrets de Berlusconi. Els resultats són afavoridors: un augment de les vendes de 30.000 exemplars i un augment de la publicitat. El 2009 també és l'any de les "10 preguntes que no es poden fer a Berlusconi": Giuseppe D'Avanzo recull una llista de 10 preguntes, que el primer ministre evita respondre; a finals d'agost, el primer ministre denuncia el diari [30] , però el diari continua publicant la llista durant els propers sis mesos.

A principis de 2010, el diari va tornar a les vendes al seu "històric" competidor, Corriere della Sera : de 80.000 exemplars al març de 2009, la bretxa va caure a 30.000 al març de 2010 [31] . El 2011, La Repubblica es va convertir en el diari líder per a lectors, amb una quota estimada de 3 milions i 523.000 lectors, superant al seu rival llombard (3 milions i 430.000 lectors).

El 2015 el diari es trobava entre els fundadors, juntament amb els alemanys de Die Welt , els espanyols d’ El País , els francesos de Le Figaro , els belgues de Le Soir , Tages-Anzeiger i Tribune de Genève , de la Leading European Newspaper Alliance ( LENA), un acord de col·laboració entre diaris europeus. [32]

La direcció de Mario Calabresi

Mario Calabresi pren el relleu d'Ezio Mauro com a director el 15 de gener de 2016 , l'endemà del 40è aniversari de la fundació diària [33] .
El 22 de novembre de 2017 es va iniciar una reestructuració del diari: es van renovar àmpliament els gràfics. A més, s'adopta un nou tipus de lletra , anomenat "Eugenio" (basat en Bodoni ), el nom del qual fa referència al fundador del diari, Eugenio Scalfari . També es canvia l’organització del contingut de la revista en paper. Cada dia es tracten els dos temes més importants a la primera pàgina , que segueixen la política i les notícies .

La direcció de Carlo Verdelli

El 5 de febrer de 2019, Mario Calabresi anuncia el final de la seva direcció per selecció dels editors. [34] El 19 de febrer de 2019, Carlo Verdelli pren possessió del càrrec de nou director, obtenint la confiança de la redacció l’endemà amb 296 sí, 13 no, 6 paperetes en blanc i 1 nul. [35]

El subdirector Angelo Aquaro mor l'11 d'abril de 2019. [36] El famós columnista Vittorio Zucconi mor el 25 de maig de 2019. [37]

El famós periodista esportiu Gianni Mura mor el 21 de març de 2020. [38]

La direcció de Maurizio Molinari

El 23 d'abril de 2020, el nou Giano Holding esdevé el propietari del 60,9% del grup editorial GEDI i el Consell d'Administració nomena Maurizio Molinari com a nou director del diari en substitució de Carlo Verdelli. [39] L'endemà, Repubblica no surt als quioscos després d'una vaga convocada com a protesta per la decisió del Consell d'Administració. [40] Després de la destitució de Verdelli, Gad Lerner i Pino Corrias interrompen la seva col·laboració amb el diari, mentre que Enrico Deaglio interromp la seva col·laboració amb Il Friday di Repubblica . [41] Lerner i Corrias començaran a col·laborar posteriorment amb Il Fatto Quotidiano , mentre que Deaglio canvia a Domani . [42] [43] [44]

Molinari va obtenir el 29 d'abril la confiança de la redacció amb 220 a favor, 36 en contra i 44 abstencions [45] .

Sota la direcció de Molinari, Oscar Giannino (antic periodista de Radio 24 i Radio Capital i antic líder de Fare per Fermare il Declino ), Giancarlo Mazzuca (antic periodista de Il Giornale i Il Giorno i antic diputat d’ Il Popolo) va començar a col·laborar amb la República. della Libertà ), Domenico Siniscalco (exministre d'Economia i Finances al govern Berlusconi II ), Sharon Nizza (ex ajudant parlamentària del diputat del PdL Fiamma Nirenstein i, al seu torn, candidata no elegida del mateix PdL) i Paolo Condò (que deixa La Gazzetta dello Sport i SportWeek ) [46] [47] Així, el diari abandona la línia esquerra històrica en favor d’una posició moderada i centrista. [48]

El 20 d’agost de 2020, la República adopta oficialment el NO al referèndum constitucional del 2020 . [49]

Els mesos següents continuen les sortides d’excel·lents marques: Bernardo Valli , [50] Attilio Bolzoni (que es trasllada a Domani ), [51] Luca Bottura (que es queda a L’Espresso ), [52] Irene Bignardi [53] , Roberto Saviano (que passa al Corriere della Sera ), [54] i Stefano Balassone (que passa a Domani ). [55]

Canvis de propietat

Fundació

Eugenio Scalfari , fundador de la revista el 1976 i el seu director durant els propers vint anys.

Els pares de la República són quatre: Eugenio Scalfari , Carlo Caracciolo , editor d' Espresso , Mario Formenton i Giorgio Mondadori , respectivament conseller delegat i president d' Arnoldo Mondadori Editore [56] . Per fundar el diari, Caracciolo i Mondadori van invertir 2.000 milions i 300 milions de lires (la meitat per a cadascun): el pacte es va signar el 30 de juliol de 1975, el punt d'equilibri es calcula en 150.000 exemplars [57] . El consell d'administració de l'empresa editorial del diari ( Gruppo Editoriale L'Espresso ) està format inicialment per deu membres: cinc en la quota de Mondadori i cinc expressats per Caracciolo.

Durant els primers anys, es va unificar la gestió dels diaris i setmanaris. El 1976 es va tancar a La Repubblica amb una venda mitjana de 70.000 exemplars. El resultat decebedor es veu compensat per la circulació d’ Espresso , que s’acosta als 400.000 [58] . El 1979, la Compagnie Industriali Riunite (CIR) de Carlo De Benedetti es va afegir als quatre accionistes originals, invertint cinc mil milions de lires , que corresponen a una acció de poc menys del 10% del capital social [59] .

La "guerra de Segrate"

Icona de la lupa mgx2.svg El mateix tema en detall: Lodo Mondadori .
L’editor Carlo De Benedetti , accionista majoritari de la revista (a través de CIR ) des del 1989.

Durant la dècada de 1980, el CIR de De Benedetti va augmentar cada vegada més la seva participació en el capital de l'empresa editora de la República , fins al 50%. [60] El 1989, convençuts que per al creixement del grup és necessari ampliar el suport financer, Carlo Caracciolo i Eugenio Scalfari (principals accionistes del Gruppo Editoriale L'Espresso) venen totes les seves accions a Carlo De Benedetti. Aquest últim, ja important accionista de Mondadori, porta el grup L’Espresso com a dot a l’editorial milanesa, de la qual pretén convertir-se en l’accionista majoritari comprant els paquets en mans dels hereus d’ Arnoldo Mondadori . Silvio Berlusconi li bloqueja el camí, obrint el que passarà a la història com la " guerra de Segrate " (des del municipi homònim fins a les portes de Milà on té la seu Mondadori).

Sorgeix una disputa legal entre Berlusconi, el nou cap de Mondadori, i De Benedetti que acaba, després de més de dos anys de batalles legals i financers, el 1991 amb la separació entre el llibres i revistes de el sector (que va a la de Berlusconi , Fininvest ), i la de Repubblica , Espresso i diaris locals (que en canvi va al Gruppo Editoriale L'Espresso, del qual el CIR de De Benedetti és l'accionista majoritari).

En els anys següents, aquesta polèmica operació acaba al centre d’un cas judicial que veu a Berlusconi com a protagonista, acusat de corrupció en actes judicials amb referència a la sentència sobre l’apel·lació de l’anomenat laude Mondadori , amb el qual els àrbitres designats pels grups Fininvest i CIR havien decidit la disputa en primera instància. Amb la sentència del jutjat civil de Milà de 3 d'octubre de 2009, es va establir que Fininvest hauria d'indemnitzar CIR per l'import total d'aproximadament 750 milions d' euros pel "dany financer derivat de la pèrdua d'oportunitat per un judici imparcial" relacionat amb l'esmentada adjudicació. [61] ; el pagament de la indemnització se suspèn posteriorment fins al final del procés de recurs, quedant en tot cas garantit per una garantia bancària [62] . El 9 de juliol de 2011, el Tribunal d'Apel·lació Civil de Milà, que havia ordenat una nova taxació per establir l'import de la indemnització, va condemnar Fininvest a pagar la multa a favor de CIR, que en base a la nova taxació ascendeix a 560 milions d' euros [63] .

A GEDI

El 1998 es va produir la fusió per incorporació de l’editorial La Repubblica SpA al grup editorial L’Espresso, que el 2016 es va fusionar amb Itedi - Italiana Edizioni convertint-se en GEDI Gruppo Editoriale Spa.

El 2020, CIR ven les seves accions del Grup GEDI a Exor , propietat de la família Agnelli , a través de Giano Holding; en els mesos següents, Giano realitza una oferta pública de compra de la resta d’accions del Grup, convertint-se en propietari del 100% de les accions i eliminant GEDI de la Borsa Italiana . [64]

Edició en paper

Encapçalaments

Venedor ambulant de la República a Roma 2003
  • L’hamaca : Michele Serra comenta un fet del dia.
  • Bonsai : columna diària editada per Sebastiano Messina que comenta amb ironia els fets polítics recents.
  • Carta canta : a Repubblica.it Marco Travaglio va comparar declaracions antigues i noves de personatges polítics, mostrant les seves inconsistències. La columna es va tancar el 2009 quan Travaglio va fundar Il Fatto Quotidiano .
  • La nit dels mussols : una columna a la fitxa del dilluns que utilitza les finances, l’economia i la baixa política per separar les noves fronteres de la poesia a la carretera, lliure i descalça.
  • Respostes Scalfari : columna del divendres a la pàgina dedicada al post on el fundador Eugenio Scalfari va respondre als lectors. La columna es va tancar el 2006.
  • Correu i resposta : el propietari de la columna de correspondència és l’antic editorialista Francesco Merlo . És la continuació de la columna de diàleg de Corrado Augias ("Posta") amb lectors que, al seu torn, van assumir la batuta del fundador Eugenio Scalfari.
  • Dibuixos animats de Biani : Mauro Biani comenta un fet del dia amb un dibuix animat. Des d’octubre de 2019.

Edicions locals

La Repubblica produeix una edició local a deu ciutats italianes diferents: a Bari , Bolonya , Florència , Gènova , Milà , Nàpols , Palerm , Parma (només en línia), Roma i Torí .
A més, la inserció local de Ligúria és l'històric diari socialista genovès Il Lavoro .

Insercions i suplements

Actual
  • Àlbum Repubblica , inserció especial del diari.
  • D - la República de les Dones
  • Dcasa , suplement mensual de D - la República de les dones dedicada a la llar.
  • Metropoli , cada diumenge a 10 cèntims.
  • R2 Cult , surt els dissabtes d’octubre de 2009 en lloc de R2 , Almanacco dei Libri i R2 Spettacoli . È un inserto di 16 pagine che unisce cultura, tecnologia, spettacolo e tempo libero.
  • Con l'ampia ristrutturazione grafica del giornale avviata nel novembre 2017 cambiano anche gli inserti tematici estraibili:
  • R Sport e Affari e Finanza (lunedì)
  • R Lab (mercoledì)
  • R Salute (giovedì)
  • Il Venerdì (venerdì)
  • R Club e RFood (sabato)
  • Robinson (sabato)

La domenica, inoltre, il quotidiano esce in abbinamento col settimanale L'Espresso , appartenente allo stesso gruppo editoriale.

Chiusi
  • La Domenica di Repubblica , supplemento della domenica. Nasce nel novembre 2004. Constava di 20 pagine dedicate agli approfondimenti sull'attualità, agli spettacoli, agli stili di vita, al tempo libero. Il supplemento, che s'ispira alle edizioni domenicali dei principali quotidiani anglosassoni, è arricchito da numerosi inserti sui temi più svariati. Dal 2016 è stata sostituita da Robinson . È presente un archivio online.
  • L'Almanacco dei libri : nato nel 2004, usciva ogni sabato con 8 pagine di recensioni e classifiche. Non è più pubblicato perché sostituito da R2 Cult.
  • XL : mensile dedicato ai giovani, esordì nell'agosto 2005. Non più pubblicato dal dicembre 2013, è presente solo online.
  • Velvet (dal novembre 2006): altro mensile glamour dedicato alla moda. Non è più pubblicato dal 2012.
  • Diario di Repubblica : bisettimanale (martedì e venerdì) di quattro pagine all'interno del giornale, in cui venivano approfonditi importanti temi del nostro tempo analizzando una parola chiave. Online è presente solo l'archivio.
  • Super8: le storie al rallentatore (da un'idea di Mario Calabresi). L'ultimo numero è uscito il 3 febbraio 2018.

Servizi multimediali

Oltre al sito web, alla versione digitale del giornale e alla web tv, il quotidiano è presente con un proprio account automatico su WhatsApp dal 9 gennaio 2015, ma ha raggiunto il limite delle utenze a cui può inviare gli aggiornamenti [65] . La Repubblica ha pure creato il canale su Telegram il 12 marzo 2016; ha poi reso pubblico il canale sul sito il 16 marzo 2016 [66] .

La Repubblica ha aperto un sito web per le scuole, [email protected], dedicato allo sviluppo del giornalismo giovanile. [67]

Il 27 luglio 2018 viene lanciata una nuova applicazione mobile per smartphone che raggruppa: Repubblica.it (le cui pagine sono aggiornate continuamente); Rep.video (i video della redazione); Rep: (il nuovo servizio di approfondimento); Repubblica+ (il servizio su abbonamento per leggere il giornale online).

Iniziative editoriali

  • L'enciclopedia di Repubblica : enciclopedia suddivisa in 19 volumi, redatta in collaborazione con la casa editrice UTET e l' Istituto Geografico De Agostini .
  • La Biblioteca di Repubblica: del Gruppo Editoriale L'Espresso SpA.
  • L'Atlante di Repubblica : volume, a uscita di solito annuale, in cui vengono raccolti i migliori articoli della Repubblica su un argomento particolare.
  • Le Guide di Repubblica : manuali in cui vengono affrontati argomenti di arte, cultura e scienza.
  • la Repubblica Auto : bimestrale dedicato al mondo dei motori.

Direttori

Firme attuali

Firme del passato

Illustratori e vignettisti

Finanziamenti pubblici

Anno Finanziamento
2003 1 351 640,76 € [68]
2004 1 325 982,39 € [69]

Diffusione

La diffusione di un quotidiano si ottiene, secondo i criteri dell' Ads , dalla somma di: Totale Pagata [70] + Totale Gratuita + Diffusione estero + Vendite in blocco.

Anno Diffusione digitale Diffusione cartacea Totale diffusione
(cartacea + digitale)
Tiratura
2019 47 707 149 201 196 908 241 115
2018 44 820 165 748 210 568 257 641
2017 30 159 190 261 220 420 292 365
2016 40 273 231 137 271 410 337 799
2015 56 986 274 460 331 446 396 691
2014 62 715 306 158 368 873 433 892
2013 50 165 352 152 402 317 480 489
Anno Diffusione
2012 396 588
2011 438 514
2010 449 150
2009 485 149
2008 556 325
2007 621 665
2006 627 157
2005 625 915
2004 625 381
2003 624 970
2002 623 235
2001 651 539
2000 646 587
1999 613 516
1998 590 530
1997 609 545
1996 591 180
1995 567 538
1994 540 000
1989 627 000
1986 515 000
1985 372 940
1981 220 000
1979 180 000
1978 140 000

Note

  1. ^ Nato nel dicembre 2010, è un settimanale generalista concepito espressamente per l' iPad . È il primo nel suo genere apparso sul mercato italiano.
  2. ^ a b c d Accertamenti Diffusione Stampa , su adsnotizie.it . URL consultato il 3 agosto 2020 .
  3. ^ Redazione La Repubblica , su repubblica.it . URL consultato il 12 maggio 2020 ( archiviato il 25 marzo 2020) .
  4. ^ Stefania Aloia promossa vice direttore di Repubblica , su primaonline.it . URL consultato il primo marzo 2021 .
  5. ^ Dati Audipress (rilevazione 2015/II) , su audipress.it . URL consultato il 24 giugno 2015 ( archiviato il 26 giugno 2015) .
  6. ^ Un quotidiano con la testata «La Repubblica d'Italia» era già esistito a Roma nell' immediato dopoguerra . Il giornale, però, ebbe vita breve (1947-1949).
  7. ^ Nello Ajello, La prima notte della Repubblica , in la Repubblica , 5 ottobre 1995. URL consultato l'8 luglio 2018 ( archiviato l'8 luglio 2018) .
  8. ^ Giampaolo Pansa, La Repubblica di Barbapapà , Milano, Rizzoli, 2013.
  9. ^ Ad esempio, un articolo con due foto "misura" 60 righe, uno con una foto "misura" 40 righe.
  10. ^ a b La stampa italiana nell'età della TV , a cura di Valerio Castronovo e Nicola Tranfaglia , Laterza, Roma-Bari, 1994, pag. 9.
  11. ^ La fotografia accompagnò il Comunicato n. 7 del 19 aprile 1978.
  12. ^ La fotografia accompagnò il Comunicato n. 7 del 19 aprile 1978, cfr. Quei lunghi 55 giorni della tragedia Moro , in repubblica.it , 14 marzo 1998. URL consultato l'11 giugno 2014 ( archiviato il 24 settembre 2015) .
  13. ^ Fu una vera palestra: con Satyricon nacquero Giannelli , Riccardo Mannelli , Vauro , Sergio Staino , Ellekappa .
  14. ^ a b La stampa italiana nell'età della tv , a cura di Valerio Castronovo e Nicola Tranfaglia , Laterza, Roma-Bari, 1994, pag. 28.
  15. ^ Alberto Ferrigolo, Anni 80, l'epoca d'oro per i giornali in Italia , in Reset , 21 maggio 2013. URL consultato il 16 giugno 2018 ( archiviato il 16 giugno 2018) .
  16. ^ La stampa italiana nell'età della tv , a cura di Valerio Castronovo e Nicola Tranfaglia , Laterza, Roma-Bari, 1994, pag. 37.
  17. ^ Giampaolo Pansa, La Repubblica di... cit. , pag. 226.
  18. ^ Il Gruppo Editoriale L'Espresso , in un primo momento, aveva denunciato per plagio Sparagna, ma perse la causa: il tribunale riconobbe la legittimità del Lunedì di Repubblica come "testata originale".
  19. ^ Nel nome di Rabin , su ricerca.repubblica.it . URL consultato il 21 settembre 2010 ( archiviato il 2 novembre 2013) .
  20. ^ http://www.repubblica.interbusiness.it [ collegamento interrotto ] , realizzato in collaborazione con Digital e Interbusiness (l'allora divisione internet di Telecom Italia
  21. ^ Andrea Bettini, Giornali.it - La storia dei siti internet dei principali quotidiani italiani ( PDF ), su ed.it , 2006, p. 31. URL consultato il 6 giugno 2020 ( archiviato il 20 ottobre 2016) .
    «5 aprile 1996. In occasione delle accese elezioni politiche in programma sedici giorni dopo, la Repubblica compì il primo passo sulla strada di internet.» .
  22. ^ Coordinano il progetto giornalistico Vittorio Zambardino , Gualtiero Peirce ed Ernesto Assante , il progetto tecnico è supervisionato da Alessandro Canepa .
  23. ^ Report censuario di Nielsen Netratings ottobre 2007.
  24. ^ Archivio storico del 1984 Archiviato il 7 agosto 2016 in Internet Archive . su repubblica.it
  25. ^ Dal 1995 al 2004 il colore era stato adottato solo su singole pagine.
  26. ^ Giampaolo Pansa, La Repubblica, cit. , pagg. 315-316. Lo sciopero, iniziato il 17 aprile, venne poi interrotto dopo cinque giorni, il 21 aprile.
  27. ^ Massimo Razzi, Repubblica, la storia in un clic Online l'archivio gratuito dal 1984 , su repubblica.it , 24 aprile 2008. URL consultato il 17 settembre 2018 ( archiviato il 17 settembre 2018) .
  28. ^ La Repubblica.it rimane gratis , su repubblica.it , 28 settembre 2001. URL consultato il 28 settembre 2018 ( archiviato il 28 settembre 2018) .
  29. ^ Facebook e giornali, arrivano le news a pagamento. E c'è anche Repubblica , su repubblica.it , 19 ottobre 2017. URL consultato il 28 settembre 2018 ( archiviato il 28 settembre 2018) .
  30. ^ Berlusconi fa causa a repubblica , su lastampa.it , La stampa. URL consultato il 28 agosto 2009 (archiviato dall' url originale il 31 agosto 2009) .
  31. ^ Claudio Plazzotta, Corsera tallonato da Repubblica ( PDF ), in Italia Oggi , 20 aprile 2010, p. 8. URL consultato il 20 aprile 2010 ( archiviato il 21 gennaio 2018) .
  32. ^ Accordo di collaborazione tra sette testate europee , in Repubblica.it , 10 marzo 2015. URL consultato il 29 ottobre 2016 ( archiviato il 30 ottobre 2016) .
  33. ^ Ezio Mauro lascia la direzione di Repubblica. Arriva Mario Calabresi , su Repubblica.it . URL consultato il 25 novembre 2015 ( archiviato il 26 novembre 2015) .
  34. ^ Finisce la direzione di Mario Calabresi a Repubblica , su Repubblica.it , 5 febbraio 2019. URL consultato il 26 aprile 2019 ( archiviato il 25 aprile 2019) .
  35. ^ Repubblica: largo consenso per il piano editoriale di Verdelli , su Prima Comunicazione , 22 febbraio 2019. URL consultato il 26 aprile 2019 ( archiviato il 26 aprile 2019) .
  36. ^ È morto Angelo Aquaro, vicedirettore di Repubblica , su Il Post , 11 aprile 2019. URL consultato il 26 aprile 2019 ( archiviato il 26 aprile 2019) .
  37. ^ È morto Vittorio Zucconi, l'uomo che viveva il giornalismo. Repubblica in lutto , su Repubblica.it , 26 maggio 2019. URL consultato il 22 giugno 2019 ( archiviato il 26 maggio 2019) .
  38. ^ È morto Gianni Mura, storica firma di Repubblica , su la Repubblica , 21 marzo 2020. URL consultato il 25 aprile 2020 ( archiviato il 26 marzo 2020) .
  39. ^ Carlo Verdelli non è più il direttore di Repubblica, al suo posto Maurizio Molinari , su la Repubblica , 23 aprile 2020. URL consultato il 5 maggio 2020 ( archiviato il 24 aprile 2020) .
  40. ^ Sciopero dei giornalisti di Repubblica , su la Repubblica , 23 aprile 2020. URL consultato il 5 maggio 2020 ( archiviato il 30 aprile 2020) .
  41. ^ Lerner lascia Repubblica. Il neo direttore scrive il fondo bis, sotto quello di Scalfari | Professione Reporter , su professionereporter.eu . URL consultato il 31 agosto 2020 .
  42. ^ Articoli e commenti di Enrico Deaglio , su www.editorialedomani.it . URL consultato l'8 gennaio 2021 .
  43. ^ Gad Lerner, Il Fatto Quotidiano , su Il Fatto Quotidiano . URL consultato l'8 gennaio 2021 .
  44. ^ Pino Corrias, Il Fatto Quotidiano , su Il Fatto Quotidiano . URL consultato l'8 gennaio 2021 .
  45. ^ www.primaonline.it , su primaonline.it . URL consultato il 26 maggio 2020 ( archiviato il 4 giugno 2020) .
  46. ^ infosannio, Le 10 domande , su infosannio , 21 agosto 2020. URL consultato il 31 agosto 2020 .
  47. ^ Paolo Condò lascia la Gazzetta dello Sport e passa a Repubblica , su Prima Comunicazione , 31 agosto 2020. URL consultato il 31 agosto 2020 .
  48. ^ Intervista a Maurizio Molinari: "Vi racconto la mia nuova Repubblica" , su Il Foglio , 14 luglio 2020. URL consultato il 31 agosto 2020 .
  49. ^ Repubblica è per il "No" al referendum sul taglio dei parlamentari , su Il Post , 20 agosto 2020. URL consultato il 31 agosto 2020 .
  50. ^ Bernardo Valli scrive a Molinari e lascia Repubblica dopo quarantatre anni , su Professione Reporter , 15 settembre 2020. URL consultato il 10 gennaio 2021 ( archiviato il 30 dicembre 2020) .
  51. ^ Bolzoni, dopo 41 anni di reportage sulla mafia, lascia Repubblica e va a Domani , su Professione Reporter , 29 dicembre 2020. URL consultato il 10 gennaio 2021 ( archiviato il 30 dicembre 2020) .
  52. ^ Repubblica, va via anche Luca Bottura. Ma resta all'Espresso , su Professione Reporter , 8 dicembre 2020. URL consultato il 10 gennaio 2021 ( archiviato il 30 dicembre 2020) .
  53. ^ https://www.italiaoggi.it/archivio/irene-bignardi-lascia-repubblica-105535
  54. ^ Carmine Di Niro, Repubblica perde anche Saviano, lo scrittore passa al Corriere: smacco per Molinari-Elkann , in Il Riformista , 8 gennaio 2021. URL consultato il 10 gennaio 2021 ( archiviato il 10 gennaio 2021) .
  55. ^ Redazione, Fuga infinita da 'Repubblica', non solo Saviano: Stefano Balassone passa a 'Domani' , in Il Riformista , 8 gennaio 2021. URL consultato il 10 gennaio 2021 ( archiviato l'8 gennaio 2021) .
  56. ^ Giampaolo Pansa, La Repubblica di Barbapapà , Milano, Rizzoli, 2013. Pagg. 67-77.
  57. ^ La stampa italiana nell'età della tv , a cura di Valerio Castronovo e Nicola Tranfaglia , Laterza, Roma-Bari, 1994, pag. 8.
  58. ^ Giampaolo Pansa, op.cit. , pag. 80.
  59. ^ Giampaolo Pansa, op.cit. , pag. 75.
  60. ^ Giampaolo Pansa, La Repubblica di... cit. , pag. 220.
  61. ^ Sentenza lodo Mondadori, dalla Fininvest 750 mln di euro di risarcimento alla Cir , in Adnkronos .com , 3 ottobre 2009. URL consultato il 4 ottobre 2009 ( archiviato il 7 ottobre 2009) .
  62. ^ Lodo Mondadori, perizia dal 23 marzo, non pronta prima di luglio , in Reuters .com , 9 luglio 2011. URL consultato il 10 luglio 2011 (archiviato dall' url originale il 28 dicembre 2011) .
  63. ^ Emilio Randacio, Lodo Mondadori, Fininvest condannata dovrà pagare 560 milioni alla Cir , in la Repubblica.it , 9 luglio 2011. URL consultato il 10 luglio 2011 ( archiviato l'11 luglio 2011) .
  64. ^ Gedi, a Giano (Exor) il 100% del capitale. Addio del titolo alla Borsa , su Affaritaliani.it . URL consultato il 31 agosto 2020 .
  65. ^ Repubblica.it sbarca su WhatsApp , su repubblica.it . URL consultato l'8 febbraio 2015 ( archiviato l'8 febbraio 2015) .
  66. ^ Repubblica anche su Telegram , su repubblica.it . URL consultato il 1º ottobre 2016 ( archiviato il 28 settembre 2016) .
  67. ^ [email protected] , su scuola.repubblica.it ( archiviato il 1º ottobre 2016) .
  68. ^ Finanziamento pubblico 2003 Archiviato il 4 gennaio 2014 in Internet Archive . dal sito del Governo italiano
  69. ^ Finanziamento pubblico 2004 Archiviato il 18 agosto 2013 in Internet Archive . dal sito del Governo italiano
  70. ^ Che a sua volta comprende le vendite per copia singola e gli abbonamenti.

Bibliografia

Voci correlate

Altri progetti

Collegamenti esterni

Controllo di autorità VIAF ( EN ) 180263874 · GND ( DE ) 4674693-6