L’Osservatore Romano

De la Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure.
Saltar a la navegació Saltar a la cerca
L’Osservatore Romano
Logotip
Estat la ciutat del Vatica la ciutat del Vatica
Llengua Italià
Periodicitat diàriament
Tipus premsa nacional
Format Berliner
Fundador Nicola Zanchini ,
Giuseppe Bastia ,
Marcantonio Pacelli
Fundació 1 de juliol de 1861
Insercions i fitxers adjunts
Lloc Via del Pellegrino - 00120 Ciutat del Vaticà
editor Dicasteri per a la Comunicació de la Santa Seu [1]
Circulació 12000 (1994)
Circulació de paper (2007)
Director Andrea Monda [2]
ISSN 0391-688X ( WC · ACNP ), 1563-6259 ( WC · ACNP ) i 1818-5274 ( WC · ACNP )
Lloc web Observador romà.va
( LA )

"Unicuique suum · Non praevalebunt"

( IT )

"A cadascú el seu · No prevaldran"

( Lema del diari, que recull junts la Digesta d' Ulpiano i Mateu 16 : 17-19 [3] )

L'Osservatore Romano és un diari en llengua italiana publicat a la Ciutat del Vaticà . L’editor del diari és el Dicasteri per a la Comunicació de la Santa Seu . No és un òrgan oficial de la Santa Seu (paper cobert per l' Acta Apostolicae Sedis ), ja que té la seva pròpia línia editorial [4] , però:

  • «Es pot especificar que es tracta del diari oficial de la Santa Seu limitat a la publicació de documents oficials, de la secció" La nostra informació "i de la secció" Santa Seu "» [5] [6] [7] ;
  • L'Osservatore Romano és una de les tres fonts oficials de difusió de notícies sobre la Santa Seu, juntament amb la Ràdio Vaticana i el Centre de Televisió Vaticà [8] . Cobreix totes les activitats públiques del papa , publica editorials escrites per membres destacats de l’Església catòlica i imprimeix documents oficials de la Santa Seu.

Surt tots els dies, excepte el diumenge, a primera hora de la tarda amb la data de l’endemà. La foliació és de vuit pàgines.

Sota el títol hi ha dues cites: la fórmula del dret romà Unicuique suum ("A cadascun seu") i l'expressió evangèlica non praevalebunt (que s'entén: "[les portes dels inferns] no prevaldran"). La ciutat de Roma li va concedir la ciutadania honorària.

Història

Anterior

Un diari amb el nom de L’Osservatore Romano va sortir a Roma el 1849 sota la direcció de l’abat Battelli. Va ser la continuació del periòdic Il Conituzionale , fundat l'any anterior. El 1852 fou clausurat a petició diplomàtica de Massimo d'Azeglio , ministre d'Afers Exteriors del Regne de Sardenya , perquè alguns articles havien semblat ofensius per a la família reial de Savoia . [9] . Es poden considerar els precursors de l’ Osservatore Romano .

Fundació

Nicola Zanchini
( Forlì , 1815-1890)
Giuseppe Bastia ( Cento , 1827-93)

El nou diari va ser fundat per dos advocats, Nicola Zanchini de Forlì i Giuseppe Bastia de Cento . Tots dos s’havien traslladat a l’Estat Papal després dels plebiscits d’annexió amb què les Legacions Papals havien passat definitivament al Regne de Sardenya (març de 1860).

A Roma, els dos fundadors van trobar suport polític en Marcantonio Pacelli (avi del futur papa Pius XII ), director del ministre de l'Interior. Amb finançament privat i amb el suport del Papa [10] , el 1861 el diari va poder veure la llum. La iniciativa dels dos fundadors es va creuar amb la necessitat del govern pontifici de crear un diari que representés amb autoritat la posició de la Santa Seu i que pogués contrarestar efectivament la premsa liberal. En la disposició amb la qual el Ministeri de l'Interior va autoritzar la seva publicació, es va declarar que l'objectiu principal del diari era "desenmascarar i refutar la calúmnia que es llança contra Roma i el pontificat romà", en la creença que "el mal no tindrà l'última paraula "( Non praevalebunt ) [11] .

Zanchini i Bastia eren els codirectors de l' Osservatore . El primer número es va publicar a Roma l'1 de juliol de 1861 , pocs mesos després del naixement del Regne d'Itàlia , que va tenir lloc el 17 de març de 1861. El diari va sortir amb el subtítol "Giornale político-moral" (serà més tard serà substituït per l'actual "polític religiós Giornale Giornale"); constava de quatre pàgines i costava 5 baiocchi ( aleshores uns 27 cèntims de lira ) [12] . La foliació era de quatre pàgines. Com la gran majoria dels diaris italians de l'època, la quarta pàgina es dedicava gairebé completament a la publicitat. Els inicis del diari van ser realment pioners: durant el primer any la redacció no tenia una ubicació fixa. Des del 1862 es va establir definitivament, junt amb l'administració, al Palazzo Petri, a la plaça de 'Crociferi, on va romandre fins al 1871 .

Del primer número de 1862 apareixen les dues cites col·locades sota l’encapçalament que encara acompanyen el diari actualment: Unicuique suum ("A cadascú el seu", extret d' Ulpiano ) i non praevalebunt [les portes dels inferns] "no prevaldran" ), Evangeli de Mateu , 16, 18). Subratllen el doble paper, tant laic com religiós, del quotidià. A partir del 31 de març, les versions es fan diàries.

L'Osservatore Romano : primera pàgina del 15 de maig de 1891 , dia en què es va promulgar l' encíclica Rerum Novarum de Lleó XIII .

L’Osservatore segueix de prop l’obra del Concili Ecumènic Vaticà I (1869-1870). El nou director, Augusto Baviera, recull personalment les intervencions dels pares conciliars a la basílica del Vaticà [13] i les resumeix a la columna especial "Coses internes".

El diari oficial de l’Estat Papal és el Giornale di Roma , publicat des del 6 de juliol de 1849 (final de la Segona República Romana ). El 20 de setembre de 1870 , amb la Presa di Roma , el Giornale di Roma va deixar la seva publicació. L'Osservatore Romano continua sent l'únic diari romà vinculat a la Santa Seu. A partir del 17 d’octubre, el dia que reprèn la publicació, absorbeix parcialment les funcions del Giornale di Roma , tot i que continua sent un diari formalment independent. [14]

El 1885, per decisió del papa Lleó XIII, el Vaticà va comprar L'Osservatore Romano , que va passar a ser propietat de la Santa Seu. El 1909 es va inaugurar una columna dedicada a l'art, l'esport i el teatre. El 1911 la foliació va passar de quatre a sis pàgines. En aquest període, el diari continua dedicant la màxima atenció a la qüestió romana . Durant la Primera Guerra Mundial, L'Osservatore va triar una línia neutral i imparcial. A les pàgines del diari apareixen nombroses intervencions del secretari d’Estat, el cardenal Pietro Gasparri .

El 1919 el diari no va sortir durant dos mesos a causa d'una vaga convocada pels impressors romans (9 de juliol-10 de setembre) [15] .

Després del conflicte, el diari es reforça. El papa augmenta el capital de l’editorial, compra una impremta que permet una major autonomia del diari i, el 10 de juliol de 1920, truca a Giuseppe Dalla Torre per gestionar el diari, en substitució de Giuseppe Angelini. [16] La direcció de Dalla Torre serà la més llarga del segle XX per al diari: quaranta anys (1920-1960). Sota la direcció de Dalla Torre, arriben a la redacció joves exponents del moviment catòlic allunyats del règim , que constitueixen l’eix vertebrador del diari. Entre ells, destaquen: Federico Alessandrini ; Igino Giordani ; Guido Gonella (autor de la famosa "Acta Diurna"); don Mario Boehm; Cesidio Lolli ; Enrico Lucatello ; Renzo Enrico De Sanctis i Vincenzo Strappati .

Del 1929 al 1945

El febrer de 1929 , Itàlia i la Santa Seu restableixen les relacions diplomàtiques normals. La constitució de l’Estat de la Ciutat del Vaticà té un efecte decisiu sobre l’Observador: des de la signatura dels Pactes del Laterà ja no està sotmesa a la legislació de premsa italiana. Al novembre, la redacció i la direcció es traslladen a la Ciutat del Vaticà. Des de llavors, el diari té la seva seu a Via dei Pellegrini.

Als anys trenta hi va haver alguns moments de forta fricció amb el règim feixista sobre qüestions relatives a la doctrina i la moral catòlica [17] . El primer xoc es va produir el 1931: l’església i el règim van xocar sobre l’Acció Catòlica i l’educació dels joves. La difusió del diari es va elevar a 50.000 exemplars al dia i va arribar als 20.000 al llarg de la dècada [17] . El 1934 va néixer el setmanari il·lustrat L'Osservatore romano della Domenica (més tard L'Osservatore della Domenica ), que va acompanyar el diari fins al 2007.

El 1938 hi va haver tres episodis en què el diari de la Santa Seu va atreure les fletxes del règim. El Manifest de la Raça es va publicar a mitjans de juliol. El 28 de juliol de 1938, només dues setmanes després, el papa Pius XI va dir clarament que "la raça humana, tota la raça humana, és una raça humana gran i universal", i llavors es preguntava "per què, desgraciadament, Itàlia ha hagut d'anar i imiteu Alemanya ». L'Osservatore Romano va donar un gran protagonisme al discurs [18] .
El 13 de novembre, l'arquebisbe de Milà, el cardenal Alfredo Ildefonso Schuster , va refutar en la seva homilia dominical "l'errònia doctrina del racisme", "una mena d'heretgia que [...] constitueix un perill internacional no menys de Bolxevisme ". L'Osservatore va publicar el text de l'homilia a la portada. El jerarca nazi Goebbels va demanar al govern que suprimís el diari vaticà [17] .
El 24 de novembre, L'Osservatore va publicar de nou a la portada un discurs de l'arquebisbe de Malines ( Bèlgica ), Jozef-Ernest Van Roey , que condemnava "la doctrina de la sang i la raça" [19] . La publicació d'aquesta declaració i els pronunciaments d'altres prelats autoritzats van irritar profundament les autoritats feixistes.
El 1939, mossèn Giovanni Battista Montini , substitut de la Secretaria d'Estat, va crear el servei d'informació de la Santa Seu, confiant-ho als periodistes de l'Osservatore. [20] . L'any crucial que va provocar l'esclat de la Segona Guerra Mundial, la difusió del diari Vaticà va augmentar progressivament fins a arribar als 100.000 exemplars diaris [17] . Els lectors italians estaven especialment interessats en les columnes d’anàlisi internacional: l’Acta Diurna i els “Problemes del dia” (1933-1940), editats per Guido Gonella , en aquella època, amb 34 anys.

El 1942 Francesco Giordani va ser nomenat "fotocronista". El seu estudi fotogràfic es pot considerar, amb raó, el precursor de l’actual Servei de Fotografia del Vaticà. [21]

Amb l’entrada d’Itàlia a la Segona Guerra Mundial (juny de 1940) es redueixen els espais per a l’Osservador: el règim feixista posa obstacles llampants (incapacitat per rebre agències estrangeres, limitacions en circulació), que en redueixen una mica la difusió.

Des de 1945 fins avui

La temporada del Concili Vaticà II (que va començar el 1962 ) constitueix una nova prova per a l’Observador, cridada a difondre les notícies conciliars arreu del món. Sota la direcció deRaimondo Manzini , el diari té una tirada d’uns trenta mil exemplars.

Amb l'arribada de Giovanni Maria Vian (octubre de 2007 ), s'introdueix el color (en línia amb els principals diaris italians) a la primera i última pàgina. Vian també s’obre a la col·laboració amb no catòlics. El 29 d'abril de 2008 es va contractar la primera dona de la redacció: Silvia Guidi, de Libero [22] .

El 2020, la impressió del diari es va suspendre a causa de l’ emergència del coronavirus del 26 de març al 3 d’octubre. Durant aquest període L'Osservatore es va llançar en versió digital i el lloc web [23] [24] va estar actiu.

Canvis de propietat

  • 1861 - L'empresa editora, patrocinada per Marcantonio Pacelli (substitut del ministre de l'Interior del 1851 al 1870), es finança amb capital privat.
  • 1863 - Augusto Baviera, oficial de la noble guàrdia i periodista, entra a la propietat. El 1865 es va convertir en l'únic propietari del diari i l'any següent també va assumir la direcció política.
  • 1884 - Baviera ven la propietat a la Société générale des publications internationales francesa, un grup internacional propietari del Journal de Rome a Roma (1881).
  • 1885: es tanca el Journal de Rome i l’editorial francesa deixa la capital. El papa Lleó XIII decideix adquirir L'Osservatore Romano . Des de llavors, el diari és propietat de la Santa Seu.

Edicions

L’Observador es publica diàriament des del 31 de març de 1862 . A més de l’edició diària, hi ha una edició setmanal en italià des del 1948 (completament renovada el 2017 ) [25] . El diari es publica setmanalment en diversos idiomes:

Actualment, l’ edició setmanal en anglès es distribueix a més de 129 països. La més llegida és l’edició en castellà, impresa amb una tirada de més de 200.000 exemplars. [20]
També hi ha una edició mensual en polonès , nascuda el 1980.

L'Osservatore Romano confia en l'agència de publicitat de Il Sole 24 ORE .
La distribució s’encarrega a Intesa Sanpaolo , a l’Hospital Infantil Bambino Gesù , a la Catholic Insurance Company i al Credito Valtellinese [26] .

Directors

Nota

  1. ^ Establiment de la Secretaria de comunicació , a w2.vatican.va . Consultat el 5 de maig de 2016 .
  2. Andrea Monda, directora d'Osservatore Romano , a primaonline.it . Consultat el 20 de desembre de 2018 .
  3. ^ Mt 16: 17-19 , a laparola.net .
  4. ^ Autonomia Osservatore Romano , a osservatoreromano.va. Consultat el 21 de febrer de 2018 (arxivat de l' original el 21 de febrer de 2018) .
  5. Luciano Mazzei, Església i informació , L'Erma di Bretschneider 1997 pàg. 131 [1] : L'article 3.1 de les normes de l'Osservatore Romano estableix: "Es pot especificar que L'Osservatore Romano és el" diari oficial de la Santa Seu limitat a la publicació de documents oficials, la secció "La nostra informació" i la secció "Santa Seu". Respon com un diari d’articles i notes editorials sense signar o sense signar. Per a la resta, expressa l'opinió dels seus redactors i col·laboradors, que informen al director responsable i, a través d'ell, a l'opinió pública ".
  6. Matthew Bunson, The Pope Encyclopedia, Corona, 1995: [2]
  7. Philippe Levillain, The Papacy: An encyclopedia, Routledge 2002 pp 1082 [3]
  8. ^ Lloc oficial de l'Oficina de Premsa de la Santa Seu
  9. Enrico Falqui , Periodisme i literatura , Mursia, Milà, 1969.
  10. Poponessi , pàg. 42 .
  11. Poponessi , pàg. 43 .
  12. ^ Història de l'Osservatore Romano
  13. ^ Com que no hi ha tecnologia de gravació, utilitza taquigrafia .
  14. ^ AA.VV. , pàg. 27 .
  15. ^ Una vaga bolxevic va aturar el diari del Papa , a Osservatoreromano.va . Recuperat el 18/07/2015 (arxivat de l' original el 22 de juliol de 2015) .
  16. ^ Giuseppe Dalla Torre , a treccani.it . Consultat el 12 de març de 2014 .
  17. ^ a b c d Pierluigi Allotti, quarta propietat . Periodisme i periodistes a la Itàlia contemporània , Carocci, Roma 2017, pp. 72-77.
  18. Les paraules del Suprem Pontífex Pius XI als estudiants del Col·legi de Propaganda Fide , a «L'Osservatore Romano», 30 de juliol de 1938.
  19. ↑ El cardenal van Roey i el cardenal Verdier il·lustren la doctrina catòlica davant del "racisme" , a "L'Osservatore Romano", el 24 de novembre de 1938.
  20. ^ a b AA.VV. , pàg. 30 .
  21. ^ [4] [ enllaç trencat ] - Joan Pau II "L'home que estimava els homes".
  22. ^ Una dona al diari del Papa
  23. ^ L'Osservatore Romano suspèn l'edició en paper del coronavirus. , a primaonline.it . Consultat el 4 d'octubre de 2020 .
  24. ^ L'Osservatore Romano també tornarà a imprimir -se a partir del 4 d'octubre , a primaonline.it . Consultat el 4 d'octubre de 2020 .
  25. ^ Edició [setmanal] renovada per a L'Osservatore Romano , a primaonline.it . Consultat l'11 de gener de 2017 .
  26. L'Osservatore Romano , Editorial L'Osservatore Romano , 11 de juny de 2016, p. 2.

Bibliografia

  • AA.VV., diari Singolarissimo. Els 150 anys de l '«Osservatore Romano» , Torí, Umberto Allemandi i C., 2011.
  • Paolo Poponessi, L'intransigent. Història de la fundació de L'Osservatore Romano , Rimini, Il Cerchio, 2013.
  • Francesco Maria Moriconi, Món juvenil i protesta universitària a Itàlia a L'Osservatore Romano, 1967-1969 , a " Firmana ", gener-juny de 2015

Articles relacionats

Altres projectes

Enllaços externs

Primeres pàgines

Controllo di autorità VIAF ( EN ) 174178771 · GND ( DE ) 4172915-8