Televisió a Itàlia

De la Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure.
Saltar a la navegació Saltar a la cerca

1leftarrow blue.svg Article principal: Televisió .

Història

La fase experimental

Icona de la lupa mgx2.svg El mateix tema en detall: Cos italià per a audiències de ràdio .
Estudi de televisió EIAR Roma 1939 , operador amb càmera SAFAR .

A Itàlia, els primers estudis i les primeres proves experimentals d’ emissions de televisió es van dur a terme a Torí a partir de 1934 , la ciutat que ja va ser seu del Centre de Gestió EIAR (més tard Rai ), a les instal·lacions del Teatre de Torí , al costat del carrer històric de la seu central. de Via Verdi. Posteriorment, EIAR establirà una oficina a Roma , al districte de Prati, on construirà la seu històrica a Via Asiago 10.

El Reial decret llei del 26 de setembre de 1935, núm. 1829 - convertit en llei núm. 177 - va establir l'aprovació dels programes de l'EIAR ( òrgan d'audicions per ràdio italiana ) sota el control del Ministeri de Premsa i Propaganda del govern de Mussolini . El text refós a què fa referència el Reial decret del 27 de febrer de 1936, n. 645 ("Aprovació del codi postal i telecomunicacions") va reafirmar el principi, establert des de 1910, de la reserva estatal per a l'exercici de les activitats radiotelegràfiques i radioelèctriques, que també es va estendre a telègraf, telèfon, cable radioelèctric i òptics.

Les primeres emissions experimentals van començar el 1939 a Torí amb EIAR , l'organització de ràdio pública.
El 22 de juliol del mateix any, EIAR inicia la programació experimental, amb l’entrada en funcionament, a Roma, d’un petit estudi a Via Asiago i un transmissor de 2 kW, muntat al transmissor Monte Mario [1] , que feia servir el 441- línia estàndard desenvolupada per Telefunken [2] . El setembre del mateix any es va instal·lar un segon transmissor de televisió amb una potència de 400 W a Milà a la Torre Littoria (avui Torre Branca ) i va realitzar retransmissions experimentals amb motiu del XI Saló de Ràdio i de la XXI Fira de Milà. Els aparells de transmissió d’ambdues estacions havien estat dissenyats i construïts per l’empresa SAFAR (Società Anonima Fabbruzione Radio Apparecchi) de Milà, mentre altres empreses del sector com Radiomarelli i Allocchio Bacchini posaven en producció receptors [3] .

Entre el 1939 i el 1940 assistim a la difusió de les primeres emissions de televisió nacional amb presentadors, entrevistes esportives a l’estudi, esbossos, cançons, ballets i òperes. Les grans companyies electrotècniques italianes comencen immediatament la fabricació de vàlvules de televisió destinades a un públic reduït limitat a jerarques, professors, industrials i empresaris que s’instal·len a les teulades de tres grans ciutats italianes ( Torí , Milà i Roma ) les primeres antenes per rebre imatges . Els palaus del Vaticà i Villa Torlonia , casa de Benito Mussolini [1], no són una excepció. La programació de televisió regular de l'època es veu en gran mesura al " Radiocorriere ", que informa de tota una sèrie de novetats absolutes per a la Itàlia d'aquella època.

Les transmissions van acabar sobtadament el 31 de maig de 1940 per ordre del govern, suposadament a causa de la interferència trobada en els primers sistemes de navegació aèria; presumptament, la imminència de l' entrada d'Itàlia a la guerra va jugar un paper en aquesta decisió. Per tant, el conflicte mundial va suspendre bruscament el desenvolupament d’aquesta tecnologia i les empreses electrotècniques van deixar lloc a la producció de transmissors de ràdio i productes per a ús bèl·lic. Els esdeveniments bèl·lics també esborren les traces de la primera experimentació televisiva italiana, amb la destrucció dels arxius EIAR sota el bombardeig: documents, horaris, guions, fotos, ordres de servei, pel·lícules i tot el que documenta aquesta primera generació de televisió. fumar [1] .

Televisió Magneti Marelli de 1938

Durant l’ocupació, l’exèrcit alemany va desmantellar i transportar a Alemanya tot l’equip transmissor de l’EIAR a Roma, inclòs el transmissor de televisió, que posteriorment serà recuperat pels aliats després del final de la guerra i retornat a la RAI (nou nom de el 'EIAR des de 1944 ), que el gener de 1949 el va instal·lar a Torí a la localitat d' Eremo , als turons de Torí juntament amb les noves antenes instal·lades al terrat de la seu de la RAI a la Via Verdi de Torí. Així es reprèn l’experimentació que conduirà a la primera emissió oficial de televisió del 1954.

El monopoli de la RAI

Icona de la lupa mgx2.svg El mateix tema en detall: Rai .

El 1944 l'EIAR va canviar el seu nom per RAI ( Radio Audizioni Italiane , de 1954 Rai - Radiotelevisió italiana ) i es va fixar l'objectiu de reiniciar l'experimentació televisiva. L'11 de setembre de 1949 , amb una transmissió experimental de la Triennale de Milà presentada per Corrado , van començar les emissions de televisió a Itàlia, amb l'estàndard de la línia 625 ; la programació oficial d’emissions dirigides al gran públic va començar el 3 de gener de 1954 , en blanc i negre [4] , amb la inauguració del Programa Nacional . Les transmissions duraven unes poques hores al dia, començant al migdia i acabant cap a les 23 hores. En aquest període, a més, Rai va transmetre de vegades en aquest període també de nit, com ara partits de boxa en directe i simultàniament amb els Estats Units . El 4 de novembre de 1961 va néixer un nou canal, el Segon Programa .

Aleshores, les competències en matèria de radiodifusió i televisió eren encara una reserva estatal , tal com establia la RPD el 26 de gener de 1952, núm. 180 que va renovar les concessions a Rai fins al 1972.

Rai tenia el seu propi codi d’autoregulació que en aquell moment incloïa, entre els seus principis fonamentals, la no acceptació d’escenes que pertorben la pau social i inciten a l’odi de classe, al respecte als valors familiars i religiosos. La moral dels costums mereix un capítol a part, que preveia el ple respecte a la "santedat matrimonial" i el rebuig de les escenes eròtiques. Per garantir el compliment d'aquestes normes, el "Comitè per a la determinació de directives culturals generals" es va crear el 1947 . [5]

Les primeres emissions de la programació regular van ser:

Els televisors engegats eren, el dia del debut, només vuitanta mil, i els subscriptors no superaven les vint mil unitats al febrer de 1954. El preu mitjà d’una televisió, d’uns 450.000 lires (amb inflació avui seria de 7.000 euros ), era gairebé al cost d’un cotxe i era prop dels dotze mesos d’ingressos mitjans anuals (1954).

El senyal va arribar a cobrir tot el territori nacional gairebé tres anys després, el 31 de desembre de 1956, i en aquell moment els subscriptors eren encara relativament pocs (uns 360.000) a causa de l’elevat cost dels dispositius .

A partir dels anys cinquanta, la difusió de la televisió va créixer a un ritme sorprenent, tal com va passar anteriorment al mercat americà. En aquells anys, la televisió a Itàlia era un article de luxe que pocs es podien permetre, fins al punt que es va convertir en una pràctica habitual reunir-se per veure el grup als bars o a les llars dels veïns equipats amb una televisió, especialment amb motiu del transmissions de la primera i immediatament molt populars telequizzes. italians . Els pioners van ser Mario Riva amb Il Musichiere i Mike Bongiorno amb Leave o double? .

Cap a finals dels anys cinquanta, la premsa també va començar a notar el nou mitjà. La primera columna de crítica televisiva editada per Ugo Buzzolan (autor del primer original televisiu La Domenica di un fiancée ) va néixer a La Stampa de Torí .

Va ser en aquest període que va néixer el primer informatiu Rai , que va veure a Vittorio Veltroni com el seu director. Va aconseguir arribar allà on la premsa no ho sabia: proposar imatges i àudio alhora va produir un efecte extraordinari de la realitat i va permetre presenciar en directe esdeveniments sensacionals. El 1960 va néixer l'emissió Tribuna elettorale , seguida l'any següent per Tribuna politico , que va permetre per primera vegada conèixer els rostres dels líders de l'oposició política.

Va ser particularment rellevant l’aparició, el 1957 , de publicitat a la televisió italiana, amb l’aparició de Carosello , un programa que va romandre històricament famós, que incloïa tota la publicitat i en el qual els missatges publicitaris havien de respectar regles estilístiques i narratives rigoroses: el producte només es podia esmentar pel seu propi nom al principi i al final d’una pel·lícula de 2 minuts i 15 segons.

Als anys seixanta , amb el progrés de l'economia, la televisió es va convertir en un accessori de difusió creixent, fins i tot arribant a classes socials menys benestants; l’elevat índex d’ analfabetisme trobat entre aquests va suggerir l’emissió, entre 1960 i 1968 , de Never is too late , un programa d’ensenyament elemental dirigit pel mestre Alberto Manzi ; s'estima que el programa hauria ajudat a gairebé un milió i mig d'adults a graduar-se de l'escola primària.

Almenys en la fase inicial, la televisió italiana va tenir un paper cultural important: els seus objectius eren sens dubte educatius i si d’una banda la programació, tot i que no buscava el consentiment dels espectadors, es podria considerar soporífera , de l’altra tenia uns beneficis indubtables cap a una situació nacional caracteritzada en aquell moment per un cert endarreriment en els costums i una inhomogeneïtat cultural. No és només una broma divertida dir que, a nivell lingüístic, " Garibaldi no va fer la unificació d'Itàlia, sinó que ho va fer Mike Bongiorno ".

A més, a partir del 1962, es va produir el primer enllaç per satèl·lit entre Itàlia i els Estats Units, que va marcar l’aparició de la comunicació intraplanetària, cosa que permetia presenciar en directe esdeveniments fonamentals de la història contemporània, com l’aterratge del primer home a la lluna a el 1969, que va atreure uns 500 milions d’espectadors.

No obstant això, les etapes posteriors del desenvolupament tecnològic de la televisió italiana indiquen un retard en comparació amb altres països europeus, especialment pel que fa a les emissions de televisió en color.

Televisió en color

Les emissions en color van començar de manera experimental ja als anys setanta , en particular amb la transmissió de la Copa Mundial de 1970 i els Jocs Olímpics de Munic el 1972 , que es feien amb sistemes diferents cada dos dies, ja que es feia al Parlament en aquell moment. debat sobre quin sistema de transmissió triar, que enfrontava els partidaris del SÉCAM francès amb els del PAL alemany. La televisió italiana va començar a emetre oficialment en color només el febrer de 1977 , és a dir, uns deu anys després que els països europeus més desenvolupats.

En realitat, el debat sobre la introducció de la televisió en color ja havia començat el 1964, quan el Consell Superior de Correus i Telecomunicacions havia designat una comissió per triar entre el sistema PAL i el SECAM [6] . Tanmateix, la decisió s’havia ajornat diverses vegades, principalment a causa de l’oposició d’alguns personatges polítics (en particular Ugo La Malfa ) que temien els efectes devastadors sobre la llavors precària situació econòmica italiana del llançament de la "carrera per comprar" el nou electrodomèstic (car i gairebé sempre importat de l’estranger) per famílies italianes.

En particular, el 1973 el partit republicà italià , dirigit pel mateix La Malfa, va retirar la seva confiança en el ministre de correus Giovanni Gioia , i va fer caure el segon govern Andreotti precisament en el tema de la televisió en color. El 4 d'abril de 1975 es va triar oficialment el sistema PAL [6] , però això no va significar automàticament l'inici de les emissions en color. Va ser l’aparició de televisions privades i estrangeres, que emetien en color, el que va obligar la RAI a canviar de color.

Televisions estrangeres a Itàlia

Icona de la lupa mgx2.svg El mateix tema en detall: emissores de televisió internacionals en italià .

El problema de les possibles transmissions des de l’estranger al territori italià va sorgir fins i tot abans que les transmissions regulars comencessin a Itàlia. En particular, s’havia considerat la possibilitat que la República de San Marino tingués una companyia de televisió. Per tant, en el tractat estipulat entre Itàlia i San Marino el 1953, la República de Titano també es va comprometre a no establir emissores de ràdio o televisió al seu territori [7] .

Les coses van canviar als anys setanta, quan la pressió pel pluralisme de la ràdio i la televisió es va fer forta. Així, la llei del 14 d'abril de 1975 n. 103 va autoritzar la instal·lació al territori italià de repetidors de radiodifusors estrangers. En conseqüència, al nord d'Itàlia es van començar a rebre emissores de televisió estrangeres en italià, com Telemontecarlo , que emetia des del Principat de Mònaco , la TSI , dedicada als habitants de parla italiana del Cantó del Ticino i TV Koper-Capodistria , (a Itàlia anomenada comunament Tele Capodistria), que emet des de la ciutat homònima , dedicada a les comunitats italianes que resideixen en algunes zones de l'aleshores Iugoslàvia però que també es va recollir en algunes regions del nord-est d'Itàlia [8] . Aquestes emissores es van fer prou populars durant una dècada.

El naixement d’emissores locals per cable privades i de transmissió

Icona de la lupa mgx2.svg El mateix tema en detall: Televisió local a Itàlia i Ocupació de l’èter .

Els primers intents de televisió privada a Itàlia es van fer poc després de l'inici del servei públic. El 1956, una televisió privada, Il Tempo TV , creada pel diari romà Il Tempo , va sol·licitar la concessió per començar a emetre: després d’un llarg afer judicial, el Tribunal Constitucional va dictaminar el que reafirmava el monopoli de Rai [9] .

Una història similar es va produir a Lombard TV1 , que va acabar amb la sentència de la Consulta del 13 de juliol de 1960 , que justificava el monopoli de Rai a partir de la constatació que les freqüències disponibles eren limitades. El Tribunal també va subratllar que el monopoli de les emissions de ràdio i televisió va ser un dels casos protegits per l'article 43 de la Constitució italiana, que estableix que, a efectes d'utilitat general, la llei pot reservar a l'Estat determinades empreses que facin referència a serveis públics essencials. i tenen un interès general preeminent .

Entre finals dels anys seixanta i principis dels setanta, els particulars, per eludir la prohibició sancionada pel Tribunal Constitucional per les freqüències de transmissió aèria, van escollir el camí de la televisió per cable : així, van començar a sorgir les televisions locals per cable privades.
El 1966 l'enginyer Pietrangelo Gregorio va fundar la Telediffusione Italiana Telenapoli , la primera televisió italiana per cable gratuïta [10] . Posteriorment, el 1972 Giuseppe Sacchi va fundar Telebiella : Sacchi va ser sotmès a un procés penal per això, en el context del qual el magistrat de Biella va plantejar la qüestió de la legitimitat constitucional. La història va acabar amb lasentència del Tribunal Constitucional n. 226, de 10 de juliol de 1974, que legitimava l’existència de televisors per cable, ja que són necessàriament locals i, per tant, no són perjudicials per al monopoli Rai de les emissions nacionals. Giacomo Properzj va aprofitar aquesta possibilitat, que va fundar Telemilanocavo per servir al districte Milano 2 construït per Edilnord , una empresa de l’empresari Silvio Berlusconi . El 3 d'octubre de 1974 també va néixer el Telecavocolor de San Benedetto del Tronto .

Posteriorment, la reforma de la RAI de 1975 va autoritzar les transmissions per cable a nivell nacional, així com, com ja s’ha escrit, la repetició de transmissores estrangeres al territori italià, entre les quals es van afegir també les televisions franceses TF1 , Antenne 2 i France Régions 3 .

El Tribunal Constitucional va tornar a dictaminar el 1976 amb la sentència núm. 202 de 28 de juliol de 1976, que també autoritzava transmissions per via aèria sempre que fossin locals [11] . Això va determinar el creixement exponencial de les televisions privades: les emissores locals van passar de 246 el 1977 a 250 el 1978 i després a 600 el 1980 [12] .

En realitat, ja el 1974, és a dir, dos anys abans del judici de la Consulta, van néixer les primeres televisions italianes gratuïtes (que es legitimaran 2 anys després): algunes d’aquestes eren Canale 21 (a Nàpols ) i Telealtomilanese (en Busto Arsizio ). Més tard, després de l’esmentada sentència, van néixer altres televisions, com Antennatre (a Legnano ) propietat de Renzo Villa i Enzo Tortora (que va començar a emetre’s el 3 de novembre de 1977 i va assegurar presentadors famosos com el mateix Tortora i Ettore Andenna ) i GBR ( a Roma ). També van entrar al mercat editors, inclòs Rusconi , que va fundar Quinta Rete a Roma el 1976 i Antenna Nord a Milà el 1977 [13] . El 1978 també va néixer Telemilano , una evolució sobre l'aire de Telemilanocavo propietat de Fininvest de Silvio Berlusconi .

La reforma Rai de 1975 i la "subdivisió"

Icona de la lupa mgx2.svg El mateix tema en detall: reforma RAI de 1975 .

Mentrestant, les conseqüències de la reforma de 1975 van ser l’experimentació d’estils i continguts menys institucionals, també en resposta al creixement de les emissores privades, que també va conduir a la introducció d’emissions regulars en color. El 14 d’abril de 1975, la llei 103/75 [14] , l’anomenada llei de reforma de la RAI , va marcar un canvi èpocal en la història de la televisió; la televisió estatal passa del control governamental al control parlamentari ; està prevista la construcció d’una tercera xarxa pública. La reforma va determinar un acord de partició entre els partits de l'arc constitucional per al control dels canals de televisió de l'empresa pública de forma electoral, coneguda com a subdivisió , que va veure Rai 1 en l'esfera d'influència dels demòcrates cristians , Rai 2 en la del partit socialista italià , i Rai 3 , nascuda el 1979 , en l'òrbita del partit comunista italià .

A la dècada següent, l'assumpte no va ser regulat pel decret llei del 6 de desembre de 1984, n. 807 - convertit en llei núm. 10 [15] , que es va declarar favorable a les grans xarxes de televisió comercials ja que feia que les interconnexions entre emissores privades a escala nacional fossin legals ( sindicació ), posteriorment declarades inconstitucionals [16] [17] .

El duopoli RAI-Fininvest

La dècada dels vuitanta va veure l’afirmació de les xarxes de radiodifusors privats. De fet, tot i que la sentència del Tribunal Constitucional prohibia l'emissió nacional per part d'emissores privades, la prohibició es va eludir enviant cintes amb programes gravats a totes les emissores afiliades a la mateixa xarxa. Els repetidors locals es transmetien amb diferències de temps mínimes entre si, de manera que la llei es respectava a nivell formal, fins i tot si la programació era de fet a tot el país.

Aquest mètode de transmissió va ser utilitzat per primera vegada per Silvio Berlusconi , propietari de Telemilano , un emissor que mentrestant havia enriquit la programació de la seva xarxa amb programes dirigits per persones molt famoses de Rai, obtenint així un gran èxit de públic: tenir més guanyant publicitat, va utilitzar el sistema de cintes de vídeo primer a tot el nord d’Itàlia i després va cobrir tot el territori italià, creant així un sistema de sindicació televisiva; Així va néixer el 1980 l'emissora Canale 5 , que posteriorment substituiria Telemilano.

Aquest sistema fou utilitzat posteriorment també per Primarete Indipendente de Rizzoli , nascut també el 1980; tanmateix, Primarete Indipendente es va tancar ja el 1982 després de la sentència de la Consulta del 14 de juliol de 1981 i la crisi de Rizzoli relacionada amb l'escàndol P2 .

Posteriorment, les estacions de la xarxa 4 de Rusconi Italia 1 i Mondadori , nascudes el 1982, també van utilitzar el mateix sistema, que les emissores van ser assumides per Fininvest respectivament el novembre de 1982 i l'agost de 1984 [18] . El 16 d'octubre de 1984, alguns pretors (a Torí , Roma i Pescara ) van desactivar els repetidors de les tres xarxes del Piemont, del Laci i dels Abruços, interrompent la interconnexió en aquestes regions. Així es va crear un cas mediàtic; però amb la intervenció del govern , mitjançant els anomenats decrets Berlusconi , es va donar a les tres xarxes l’oportunitat d’emetre a nivell nacional.

En el mateix període, també neixen altres circuits, com Rete A i Euro TV , i assistim al declivi de les televisions estrangeres en italià, a excepció de Telemontecarlo , que aconsegueix mantenir la cobertura nacional i afrontar la competència cada vegada més ferotge inicialment. controlat per Rai i posteriorment amb la direcció dels brasilers de Rede Globo . El 1984 també va néixer Videomusic , una xarxa nacional dedicada íntegrament a la transmissió de programes musicals i videoclips , llançada per Marialina Marcucci i Pier Luigi Stefani.

El 1987, Euro TV es va dividir en dues noves sindicacions , Odeon TV i Italia 7 , aquesta última controlada per Fininvest que gestionava les vendes publicitàries i el subministrament de programes de televisió; Les intencions de Fininvest eren tenir quatre cadenes de televisió amb les quals emetre programes aptes per a tots els públics: Rete 4 per a públic femení, Canale 5 per a tota la família, Italia 1 per a un públic jove i Italia 7 per a un públic masculí. El 1988 Fininvest també es va fer càrrec de TV Koper-Capodistria , que augmenta la seva cobertura a la major part del territori italià i enriqueix la seva programació amb esdeveniments esportius en directe.

El 1990 va entrar en vigor la llei Mammì , que va sancionar efectivament la legitimitat del duopoli existent RAI - Fininvest , però va establir que una empresa privada només podia posseir fins a tres cadenes de televisió, de manera que Italia 7 va canviar la direcció. La llei també autoritzava les xarxes privades a interconnectar-se o emetre programes en directe, cosa que permetia emetre programes de notícies.

La proliferació d’emissores de televisió ha requerit reiteradament intervencions legislatives normatives, cap de les quals ha sortit òbviament indemne de la controvèrsia. L'articulació de les qüestions empeltades és tal que implica drets constitucionals i qüestions d'oportunitat política en els temes de discussió, fins i tot havent desenvolupat una jurisprudència especialitzada (per exemple, les sentències mai respectades i pluriviolades del Tribunal Constitucional).

La introducció de la televisió de pagament

El 1990 la concessió per a la transmissió de tres cadenes de televisió es va proporcionar a la naixent empresa Telepiù , de la qual Fininvest posseïa un percentatge, però a causa de la llei Mammì va renunciar immediatament. L’octubre del mateix any van començar les emissions de les tres xarxes de pagament: TELE + 1 (dedicat al cinema), TELE + 2 dedicat a l’esport i TELE + 3 dedicat a la cultura i l’entreteniment, que inicialment emetien gratuïtament ; el 1991 TELE + 1 va començar a xifrar les emissions, seguit de TELE + 2 el 1992 i TELE + 3 el 1995. El 1996 Telepiù va ser adquirida per la companyia francesa Vivendi , propietària de Canal + . L’ any següent es va produir una renovació en què es van transformar TELE + 1, TELE + 2 i TELE + 3: els dos primers es van convertir, respectivament, en TELE + Nero i TELE + Bianco . Al mateix temps , va néixer Stream TV , un competidor directe de la nova plataforma per satèl·lit D +.

Pel que fa a les emissions en directe, les tres xarxes Fininvest (que després serà gestionada per Mediaset ) van consolidar el seu èxit en el panorama televisiu italià i, en conseqüència, el "duopoli" televisiu enfront de les tres xarxes RAI . En 1995 Telemontecarlo va ser adquirida per Vittorio Cecchi Gori , que anteriorment també havia trobat el canal de música Videomusic , que en els anys de 1996 / de 1997 es convertirà en TMC 2 . Altres emissores nacionals més petites, com Rete Mia i Rete A , i diverses sindicacions com Odeon TV també van continuar emetent, mentre que Italia 7 experimenta una divisió, donant lloc a Europa 7 (de l’empresari Francesco Di Stefano ) i Italia 7 Gold ( del trio d’empresaris Tacchino-Galante-Ferretti).

El 1999 es va llançar un concurs per a la concessió de freqüències de televisió i, seguint la llei Maccanico , es va reduir el límit numèric de les emissores de televisió que pot tenir una empresa privada, de tres a dues. El resultat de la licitació va concedir les freqüències nacionals anteriorment destinades a Rete 4 a la sindicació de Francesco Di Stefano , Europa 7 i Mediaset es va donar temps fins al 31 de desembre de 2003 per abandonar les emissions terrestres analògiques i passar a la televisió per satèl·lit .

L'agost del 2000 , TMC i TMC 2 es van vendre a Telecom Italia . Entre el 2000 i el 2001, Telecom Italia , per rellançar l’antiga emissora monegasca, va triar un canvi radical en els continguts i sobretot en una nova marca, LA7 , que naixerà oficialment el 24 de juny del 2001. En el mateix període, la companyia telefònica va permetre a la xarxa internacional MTV utilitzar les freqüències de TMC 2 per empaquetar la versió italiana del canal, que en realitat ja existia des del 1997, ja que ocupava la major part de la programació de Rete A ; el 2001, per tant, les emissions de MTV que ocupaven Rete A van ser substituïdes per les de l’alemany VIVA , fins al maig del 2002 , quan Rete A va esdevenir autònoma amb el nou nom All Music , que el 2004 passarà al grup editorial L’Espresso .

Serveis digitals terrestres i interactius

Nel 2001 , Rete Mia chiuse lasciando spazio ad alcune reti televisive dedicate interamente alle televendite, e infine le frequenze verranno acquisite da Mediaset per lo sviluppo della televisione digitale terrestre , nuova tecnologia che permette di ospitare più emittenti in una singola frequenza.

Nel frattempo, Rete 4 continuò a trasmettere fino al 2003 , e l'anno dopo viene varata la legge Gasparri , in cui venne rinnovata l'autorizzazione alla rete a trasmettere in attesa dello spegnimento della televisione analogica terrestre entro il 2012. Europa 7 fece vari ricorsi al TAR e alla Corte europea dei diritti umani , e nel 2008 ottiene una frequenza della banda VHF III, iniziando le trasmissioni a livello sperimentale nel 2009 ea livello ufficiale nel 2010, creando la pay TV Europa7 HD .

Sempre nel 2003, le due piattaforme satellitari italiane Stream TV e TELE+ Digitale confluirono in Sky Italia , del gruppo britannico Sky di News Corporation .

Intorno al 2005 , in concomitanza con l'avvio della sperimentazione delle tecniche di trasmissione televisiva digitale terrestre, nacquero due nuove pay TV : Mediaset Premium , del gruppo Mediaset , e Cartapiù , della Telecom Italia Media , disponibili esclusivamente in questa nuova tecnologia. Nel 2009 Cartapiù diventa Dahlia TV .

Fino ai primi anni 2000 , le tre reti Rai e le tre reti Mediaset raccoglievano la stragrande maggioranza dell'audience, mentre le altre reti erano principalmente reti locali, che servivano una popolazione regionale o comunale (non senza eccezioni, come LA7 , MTV e All Music ). Sul finire degli anni 2000 il settore fu oggetto di una nuova rivoluzione grazie al passaggio dal segnale analogico a quello digitale , transizione avvenuta sia per rispettare la direttiva europeaTelevisione senza frontiere , sia per consentire un aumento delle emittenti (la trasmissione digitale permette l'accensione di un maggior numero di canali). Inoltre col nuovo sistema si sarebbe rapidamente diffuso il nuovo standard in alta definizione.

Con il passaggio al digitale , avvenuto in Italia tra il 2004 e il 2012, il mondo della televisione ha anche subito alcune trasformazioni in termini di contenuti e palinsesti; questo è stato causato in parte anche dalla direttiva di cui sopra. Il numero di canali si è notevolmente ampliato, così come l'audience fra i vari canali. La transizione digitale avvenne attraverso lo switch-off , ovvero lo spegnimento progressivo su base regionale della televisione analogica terrestre . La transizione terminò il 4 luglio 2012 con lo spegnimento del segnale analogico in alcune zone della Calabria e in Sicilia.

Nel 2009 nacque Tivùsat , la piattaforma satellitare gratuita che ha l'obiettivo di portare i nuovi canali digitali nelle case di tutti.

Nel 2009 All Music cedette le proprie frequenze a Deejay TV , che si vede assegnare la numerazione 9 sul digitale terrestre, destinata alle reti generaliste.

Nel 2013 i canali LA7 e LA7d vengono ceduti a Cairo Communication .

Nel 2015 il canale Deejay TV viene acquisito da Discovery Italia , che lo ha rinominato Nove . Sempre nel corso del medesimo anno, Sky Italia acquista da MTV la numerazione 8, già assegnata alla storica emittente musicale che a sua volta trasloca nella piattaforma satellitare (al numero 133) per fare spazio a TV8 .

Il passaggio al digitale determina la creazione di numerose nuove reti tematiche in chiaro, di proprietà dei network già esistenti (Rai, Mediaset e Sky) e di nuovi operatori (Discovery Italia, Cairo Communication, Gruppo Editoriale L'Espresso ). Questa trasformazione ha da un lato aumentato l'offerta televisiva italiana, mentre dall'altro potrebbe aver ridotto i budget delle emittenti, inducendo alcune di queste a replicare film e trasmissioni nell'arco della settimana, cosa che negli anni novanta , ad esempio, era assai rara sulle principali emittenti.

Permane inoltre una situazione di oligopolio , con le posizioni dominanti di Rai e Mediaset per quanto riguarda la diffusione terrestre e di Sky sulle trasmissioni satellitari sia per numero di canali che per ricavi; al 2018, la Rai possiede sedici canali in chiaro, Mediaset 14 e Sky soltanto due[19] . I ricavi pubblicitari nel 2018 sono pari a 3 miliardi di euro per Sky, 2,6 miliardi per la Rai e 2,4 per Mediaset, con questi tre operatori che valgono da soli il 92% del totale [20] . Gli altri operatori minori hanno totalizzato ricavi per 0,25 miliardi (Discovery), 0,17 (Fox Italia), 0,15 (LA7-Cairo) e 0,08 (Viacom) [20] . C'è chi ritiene che la situazione italiana, a causa della concentrazione di buona parte dei ricavi pubblicitari in pochi vari gruppi televisivi, possa essere in contrasto con il fondamentale articolo 21 della Costituzione (libertà d'espressione), almeno nel campo televisivo.

Nel 2020 inizia il secondo switch-off della televisione digitale terrestre. La prima fase, portata a termine nel 2020, è stata la riassegnazione delle frequenze ai multiplex locali. Il 15 ottobre 2021 è previsto il passaggio di tutti i canali allo standard di codifica video MPEG-4 . Tra settembre 2021 e giugno 2022 ci sarà il riassetto delle frequenze per la liberazione della banda 700 MHz regione per regione. A gennaio 2023 la sostituzione del sistema di trasmissione DVB-T con il DVB-T2 , che fino ad allora sarà a discrezione delle singole emittenti, diventerà obbligatoria.

Parallelamente allo switch-off terrestre, tra il 2020 e il 2021 avviene il progressivo switch-off del sistema di trasmissione DVB-S sulle piattaforme Sky Italia e Tivùsat in favore del più moderno DVB-S2 . In particolare, Sky completa l'aggiornamento delle sue frequenze nel dicembre 2020. Mediaset e Rai lo completeranno solo a dicembre 2021.

Principali emittenti

Magnifying glass icon mgx2.svg Lo stesso argomento in dettaglio: Servizi televisivi digitali terrestri nazionali in Italia .

In Italia i principali editori televisivi sono:

La normativa

Magnifying glass icon mgx2.svg Lo stesso argomento in dettaglio: Normativa sulla radiotelevisione terrestre italiana e Codice delle comunicazioni elettroniche .

Piattaforme

Televisione satellitare

Televisione in streaming e on demand

In Italia il principale editore di contenuti in streaming e on demand è la piattaforma televisiva Sky con Sky On Demand e Now , cui si aggiungono altre piattaforme via Internet come Netflix e Prime Video . In passato è stata attiva nel settore anche Mediaset Premium con il servizio Premium Play.

I maggiori editori radiotelevisivi offrono la possibilità di rivedere sul web programmi, documentari, serie e film, come la Rai con RaiPlay , Mediaset con Mediaset Infinity , Discovery con Discovery+ e così via.

Nella tipologia di televisione on demand può essere classificata anche la trasmissione di contenuti audio e video su telefono cellulare . Tutti gli operatori telefonici prevedono offerte di questo tipo per la visione in diretta o in differita , principalmente di telegiornali ed eventi sportivi. Ogni operatore collabora con un certo numero di case costruttrici di cellulari, le quali permettono l'accesso al portale e ai contenuti. In Italia, la TV sui cellulari è broadcast blocked , ossia un cellulare permette di vedere i contenuti di un solo operatore. Diversamente dalla SIM, non c'è un periodo trascorso il quale l'operatore telefonico è obbligato dalla legge antitrust a permettere l'uso del terminale anche con altri operatori. [ senza fonte ]

Syndication

Magnifying glass icon mgx2.svg Lo stesso argomento in dettaglio: Syndication (mass media) .

Cronologia

Magnifying glass icon mgx2.svg Lo stesso argomento in dettaglio: Cronologia delle trasmissioni televisive in Italia .

Emittenti terrestri e satellitari nazionali

  • 3 gennaio 1954: Programma Nazionale (divenuta poi Rete 1 nel 1976, Rai Uno nel 1983 e Rai 1 dal 2010)
  • 4 novembre 1961: Secondo Programma (divenuta poi Rete 2 nel 1976, Rai Due nel 1983 e Rai 2 dal 2010)
  • 15 dicembre 1979: Terza Rete (divenuta poi Rete 3 nel corso del 1979, Rai Tre nel 1983 e Rai 3 dal 2010)
  • 11 novembre 1980: Canale 5 (già Telemilanocavo e Telemilano 58)
  • 3 gennaio 1982: Italia 1 (sostituisce l'emittente locale Antenna Nord nata nel 1977)
  • 4 gennaio 1982: Rete 4 (sostituisce la syndication GPE Telemond nata nel 1979)
  • 6 settembre 1987: Odeon TV (sostituisce la syndication Euro TV nata nel 1982)
  • 7 settembre 1987: Italia 7
  • 21 dicembre 1987: Padre Pio TV (divento in Radio Tau e in Tele Radio Padre Pio e cambia nome in Padre Pio TV)
  • 1996: TELE+ Digitale (già come DStv e D+)
  • 9 febbraio 1998: TV2000 (nata come SAT2000)
  • 4 maggio 1998: Stream TV (nel 1997 erano partite le trasmissioni via cavo)
  • 1º giugno 1999: 7 Gold (già Italia 7 Gold)
  • 24 giugno 2001: LA7 (già Telemontecarlo)
  • 31 luglio 2003: Sky Italia (nata dalla fusione delle precedenti piattaforme satellitari TELE+ Digitale e Stream TV )
  • 16 dicembre 2009: Cielo
  • 11 ottobre 2010: Europa 7 (nata come syndication nel 1999, diventa emittente autonoma in DVB-T2 nel 2010)
  • 18 febbraio 2016: TV8 (già Videomusic, TMC2, MTV e MTV8)
  • 3 ottobre 2016: Nove (già Rete A, All Music e Deejay TV).

Emittenti locali

Note

  1. ^ a b c Diego Verdegiglio, La Tv di Mussolini. Sperimentazioni televisive nel ventennio fascista , Castelvecchi, 2003, ISBN 978-88-7394-094-4 .
  2. ^ http://www.trio-lescano.it/archivio_documenti/nata_televisione_italiana.pdf
  3. ^ Le origini della radiodiffusione in Italia - Cronistoria della radio dal 1923 al 2006 , su radiomarconi.com . URL consultato il 5 maggio 2010 (archiviato dall' url originale il 15 luglio 2016) .
  4. ^ Approfondimento su Cinquantamila.corriere.it
  5. ^ Paolo Ruggieri, "Viva la Tv", Gruppo Editoriale Fabbri, 1994, Vol.3, pag.147
  6. ^ a b Gian Luigi Falabrino, Pubblicità serva padrona , Milano, Sole 24 Ore, 1989, pag. 79
  7. ^ Storia della Radiotelevisione italiana. San Marino RTV da privata a pubblica
  8. ^ Storia della Radiotelevisione italiana. I ripetitoristi delle TV estere
  9. ^ Ruggero Righini, Tempo TV
  10. ^ Telediffusione Italiana - Telenapoli , su storiaradiotv.it . URL consultato il 7 gennaio 2016 .
  11. ^ [1]
  12. ^ Giovanni Ciofalo, Infiniti anni Ottanta. Tv, cultura e società alle origini del nostro presente , Mondadori, 2011, p. 107
  13. ^ Gian Luigi Falabrino, Pubblicità serva padrona , Milano, Sole 24 Ore, 1989, pag. 98
  14. ^ la legge 103/75 Archiviato il 2 marzo 2009 in Internet Archive .
  15. ^ decreto Craxi
  16. ^ [2]
  17. ^ [3]
  18. ^ Gian Luigi Falabrino, Pubblicità serva padrona , Milano, Sole 24 Ore, 1989, pag. 188
  19. ^ Zaccaria (2016) Diritto dell'informazione e della comunicazione , 9ª edizione, cap.IV, pp.162-3
  20. ^ a b Sky distanzia Rai e Mediaset per fatturato. Discovery leader fra i piccoli , 14 giugno 2019, tvdigitaldivide.it

Bibliografia

Voci correlate

Altri progetti